Es posa en marxa la Taula de l'Automoció del Vallès Oriental per enfortir el sector a la comarca

Administracions, sindicats, organitzacions empresarials i empreses vinculades a l'automoció abordaran les necessitats i la transformació del sector

Economia

Integrants de la Taula d'Automoció del Vallès Oriental, aquest dimarts al Circuit
Integrants de la Taula d'Automoció del Vallès Oriental, aquest dimarts al Circuit

Aquest dimarts s’ha posat en marxa la Taula de l’Automoció del Vallès Oriental, un espai publicoprivat d’empreses del sector i representants del sector públic pensat per compartir necessitats, xarxes, sinergies i coneixements per enfortir la cadena de valor del sector de l’automoció a la comarca. Concretament, formen part de la taula la Diputació de Barcelona; el Consell Comarcal; els ajuntaments de Mollet del Vallès, les Franqueses del Vallès, Granollers, Sant Celoni i Parets del Vallès; els sindicats CCOO i UGT, les organitzacions empresarials Pimec i la UEI, i algunes empreses destacades del sector de l’automoció, així com el Circuit de Barcelona-Catalunya.

La creació d’aquesta taula és una de les accions previstes en el pla de treball del sector de l’automoció aprovat al juliol per la Taula Vallès Oriental Avança, que considera el sector de l’automoció com a estratègic per al territori, tant per l’activitat directa de les empreses que conformen la seva cadena de valor com per l’afectació indirecta en altres sectors productius.

La Taula de l’Automoció compta amb un fons de 123.000 euros, aportats per la Diputació, per desenvolupar durant dos anys un pla de treball, que inclou la incorporació d’empreses tractores del sector a la taula, així com empreses amb dificultats de la cadena de valor de l’automoció. També preveu crear una oficina tècnica de suport al sector que previngui tancaments empresarials i assessori en processos de reindustrialització i de dificultats empresarials; desplegar un pla de capacitació que professionalitzi els treballadors provinents de la cadena de valor de l’automoció; i cercar els recursos econòmics i tècnics necessaris per desenvolupar la millora de la cadena de valor de l’automoció.

“Avui declarem un compromís de tots els actors públics i privats per la defensa del sector de l’automoció i per l’aposta per la seva modernització, el compliment dels compromisos en matèria climàtica i dels ODS, i pel manteniment i la millora dels llocs de treball”, deia Jordi Manils, conseller de Promoció Econòmica i Estudis del Consell Comarcal. “Hi ha tres elements estratègics a treballar: l’aposta per la formació professional, el Pla Nacional d’Indústria i el pla director urbanístic del Circuit”, afegia, tot i apuntar que tots tres depenen de la iniciativa i dels recursos d’administracions superiors.

Juan Jiménez, responsable d’Indústria de CCOO al Vallès Oriental, indicava que tots els integrants de la taula volen “recuperar el pes que tenia el sector de l’automòbil a la comarca”. Recordava que el sector està en una fase de transformació, ja que “el 2035 ja no hi haurà cotxes de combustió”, i per això “cal posar recursos per valorar les necessitats que pot tenir el sector a la comarca i veure cap on volem portar-lo”.

D’altra banda, a més del sector concret de l’automoció, la taula també mostra preocupació per la manca de relleu en el sector del metall a la comarca, on es preveu que els pròxims 10 anys es jubilarà el 35% dels treballadors. “Actualment, no tenim garantit un relleu generacional en molts perfils que demanen les empreses de la comarca, com fresadors, matricers, torners, experts en enginyeria de processos, interpretació de plànols”, deia Joaquim Colom, secretari general del sector del metall del Vallès Oriental i director general de la UEI. “Amb els joves que surten dels cicles formatius només cobrim el 15% dels professionals que fan falta”. Per això, apuntava, des dels gremis del metall i d’automoció “estem buscant solucions”.

Modernització de tallers

El pla d’acció de la Taula d’Automoció també preveu modernitzar la gestió i els serveis oferts pels tallers mecànics de la comarca mitjançant formació específica. “Cal veure quines són les noves habilitats en què s’han de formar els futurs mecànics, perquè en pocs anys tots els cotxes seran elèctrics o d’hidrogen”, deia Colom. “Ja que tenim una demanada molt consolidada, cal reforçar aquest ecosistema i la formació en aquest àmbit i donar sortida també als joves que volen estudiar mecànica”. I afegia: “Fins i tot hem posat a disposició les instal·lacions del Gremi d’Automoció al Departament d’Educació, de l’Ajuntament de Granollers i de l’Escola Municipal del Treball per fer formació en aquest sentit”.

Edicions locals