ERC presenta esmenes als pressupostos de l'Estat en favor de la interconnexió ferroviària

Les agrupacions dels dos vallesos critiquen la manca de partides concretes per a la mobilitat sostenible al cinturó metropolità

Societat

ERC presenta esmenes als pressupostos de l'Estat en favor de la interconnexió ferroviària
ERC presenta esmenes als pressupostos de l'Estat en favor de la interconnexió ferroviària

Les federacions comarcals d’ERC dels dos vallesos han presentat esmenes parcials als pressupostos generals de l’Estat perquè es prioritzi la inversió pública en la connexió ferroviària i la mobilitat sostenible entre les dues comarques. La reclamació és que es concretin partides per a la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers, valorada en 443 milions d’euros; el desdoblament definitiu de l'R3 (95 milions); o l’habilitació de 6 noves estacions a la xarxa de Renfe, entre les quals la de Montmeló-Circuit de Catalunya a l'R3.

"Aquestes partides poden concretar-se al capítol d’inversions per a infraestructures a l’àrea metropolitana de Barcelona, on no es detalla el destí final dels recursos", apunten els republicans, que sospiten que aquesta provisió, si s’arriba a executar, pot concentrar-se en la construcció de la B-40 (Quart Cinturó) o l’estació de l’AVE de la Sagrera a Barcelona, "mentre que la mobilitat sostenible entre els dos vallesos quedaria novament fora de les prioritats pressupostàries".

Les federacions dels dos vallesos insisteixen, igualment, en l’aturada total del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers, que sí que té una partida de 124.900 € a la proposta de llei dels PGE del 2021.

Més transport ferroviari

La proposta d'ERC es basa en les al·legacions al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV) presentades a la Comissió de Territori el maig passat. D’acord amb aquest document, "ERC prioritza el desenvolupament sostenible, basat en les connexions ferroviàries i la millora de les carreteres ja existents, descartant nous traçats que envaeixin el territori, així com millorar l’accessibilitat universal del sistema de transport i l’augment de les connexions internes entre les dues comarques".

Concretament, ERC insisteix en la priorització de la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers, sense transbordaments, dins de l’eix transversal de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró i que pot unir Terrassa, Sabadell i Granollers en el traçat de l’actual R8 paral·lel a l’AP7. En un traçat més interior, es proposa un nou tren tramvia entre Terrassa, Sabadell i Granollers que passaria per Lliçà de Vall i permetria donar a servei a centres de gran afluència com l’Hospital de Terrassa, Mercavallès i l’Institut de Seguretat Pública.

Per a ERC, l’acció "més assequible" en l'àmbit ferroviari és "completar l’intercanviador entre les línies de rodalia R3 i R8 a la Granja Soldevila de Santa Perpètua de la Mogoda". L’al·legació també reclama la vinyeta catalana com a model de gestió i de manteniment de les infraestructures i del transport públic, i l’eliminació dels peatges a la comarca. També es demana l’elaboració de plans específics de mobilitat en els grans centres de trànsit, entre els quals Granollers.

Edicions locals